Kun je als ondernemer iets leren van de natuur? “Ja, heel veel”, zegt Wouter Swenneker van Nature’s Right. Eind maart liet hij dat zien tijdens een workshop op het congres ‘Samenwerken voor maatschappelijke impact door collectieve innovatie’ van Living Ecosystem in Rotterdam. “Wij komen met relevante voorbeelden uit de natuur die ondernemers kunnen helpen.”

Publicatiedatum
7 juli 2024
Onderzoeksgebied

Wat hebben voetbalplaatjes van de AH of Lidl te maken met een bij op een bloem? Die op zich vreemde vraag (en veel andere) beantwoordt Wouter Swenneker tijdens zijn workshops ‘B(l)oeiende groeistrategieën uit de natuur’.

Hierin draait het om biomimicry. “Hierbij gebruik je de natuur als bron van inspiratie voor innovatie”, legt hij uit. Swenneker en zijn collega’s laten ondernemers zien dat de natuur een vrijwel onuitputtelijke bron kan zijn voor goede ideeën en strategieën. Hij  maakte kennis met het begrip tijdens een project dat hij uitvoerde samen met het lectoraat Ondenkbare Marketing van lector Kaj Morel. “De natuur kent bijvoorbeeld geen afval en staat daarmee symbool voor een circulaire economie. Aan de hand van een voorbeeld kun je een bedrijf inzicht geven in hoe het kan omgaan met zijn reststromen”, gaat Swenneker verder. “Biomimicry zorgt dat je bedrijven een verfrissende blik kunt helpen.”

Groene startups

Swenneker wil met biomimicry vooral ondernemers helpen die iets nuttigs doen voor de samenleving. “Neem groene startups. Vaak doen zij mooie dingen, maar een groot deel heeft het moeilijk. Er sneuvelen er meer dan er overleven. Wij willen hen helpen door marketing toegankelijk te maken.” Ze hebben bijvoorbeeld een database gemaakt met waardevolle groeistrategieën uit de natuur met voorbeelden van hoe soorten daar overleven. “Afkijken is goed en groei is goed, al heb ik het dan wel over goede groei, groei die niet alleen maar gaat over het verkopen van nog meer producten. Dat zijn twee principes van biomimicry.”

Design thinking

Als hij een workshop geeft, doorloopt Swenneker een methode die vergelijkbaar is met design thinking. Eerst laat hij deelnemers nadenken over ontwerpvragen. Deze kunnen uiteenlopen van ‘Hoe kan ik groeien in een markt met veel concurrentie?’ tot ‘Hoe voorkom ik burnouts in een snelgroeiend bedrijf?’

Als deelnemers hun vraag scherp hebben wordt deze gebiologiseerd door Swenneker en zijn collega’s. “We gaan dan op zoek naar vergelijkbare vragen in de natuur. In de natuur komen geen burnouts voor, maar de natuur heeft soms wel te maken met uitputting in extreme omstandigheden. Cactussen in de woestijn en een mierenkolonie, waarin alle mieren altijd aan het werk zijn, zijn dan goede voorbeelden. Hierdoor krijg je als ondernemer nieuwe ideeën. Niet alles waarmee wij komen is nieuw, maar door naar de natuur te kijken krijg je zeker meer ideeën dan je had. Het is altijd waardevol.”

Swenneker heeft jaren als klassieke marketeer gewerkt voor grote merken en bureaus. “Ik vind het nog steeds een prachtig vak”, zegt hij. “De werking van ons brein en waarom we bepaalde dingen wel of niet doen, vind ik fascinerend. Ik kan echter niet ontkennen dat marketing ook voor bepaalde problemen zorgt in de wereld. Ik denk echter dat als het zo krachtig is om dat te doen het ook kan helpen om problemen op te lossen.”

Nectar en pollen

Om op de vraag bovenaan dit artikel terug te komen. Planten produceren de suikerrijke vloeistof nectar. Bijen komen hier op af en bestuiven als dank de bloemen. “Sommige bedrijven zetten gratis middelen in, zoals voetbalplaatjes, om klanten te lokken, net zoals planten de gratis nectar en pollen gebruiken om bijen aan te trekken. Mensen die afkomen op de gratis producten zorgen vanzelf voor kruisbestuiving met bedrijven die hen iets kunnen vertellen of verkopen.”

Meer weten over Wouter Swenneker en Nature’s Right? Kijk op https://naturesright.nl.

 

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close